Kázání 26. 1. 2025 – Chválili ho…

Neh 8, 1-3.5-6.8-10
1k 12, 12-31a
ev. Lk 6, 14-21

Kolikrát už jsem tu situaci zažil, a kolikrát jsem ji s vámi sdílel? Mnohokrát, a proto se k tomu tak často vracím! Končí bohoslužba, loučím se s lidmi: „Měl jste to hezký, bratře faráři,“ zní pochvala, za kterou jsem upřímně rád. Koho by nepotěšilo kladné hodnocení jeho několikahodinového úsilí? Musel jsem si vyhradit čas v běhu týdne, zavřít se – nejlépe o samotě, což není v mých podmínkách úplně jednoduché, a přemýšlet nad biblickým textem, čím mě oslovuje, a jak toto oslovení přenést posléze na vás. Jak dostát, když ne všem, tak alespoň převážné většině z kritérií, která jsem si pro svůj projev na kazatelně s nápisem „Nade vším vítězí pravda“, rozumím tomu, že i nad kazatelem a jeho moudry, stanovil: být originální, vtipný, ne povrchní a za každou cenu podbízivý, být ve shodě s tím, jak církev vyznává o Kristu, nebýt mnohomluvný, nesnažit se říct všechno, být ve své výpovědi autentický a nehrát si na něco a někoho, kým nejsem. Když jsem za svou snahu posléze odměněn pochvalou, že to „bylo hezký“, jsem opravdu upřímně rád, i když si kladu otázku, jestli by někdy s ohledem na charakter některých biblických apelů nebylo přiměřenější říct: „Dneska se to nedalo poslouchat, to byl skandál, co jsme slyšeli!“ Třeba při výkladu Petrova vyznání u Cesareje Filipovy, kde je řecký termín skandalon přímo užitý v textu, by to bylo příznačné. Jeden z aforismů Petra Kosorina říká, že je skandální, co Bible učí, ale výsledkem je pokoj. Dobrat se však toho pokoje není jen tak, dodávám já, tak snad i to občasné „měl jste to hezký, bratře faráři,“ je znamením budoucího pokoje, který vám ze svých omezených sil zprostředkovávám. Pán Ježíš to v očích, uších a myslích svých posluchačů v synagoze v Nazaretu „hezký“ neměl. Došlo to až tak daleko, že mu za to, co říkal, hrozili usmrcením, shozením ze srázu hory. Přemýšlím, co bych vám musel povědět, aby vaše reakce byla srovnatelná s reakcí nazaretských. Pro co byste mě vyvedli z kostela a vlekli až na Bohdalec s úmyslem shodit mě dolů? Hodnocení „měl jste to hezký,“ je ve srovnání s tím, co měl on, tou lepší variantou. Otázkou zůstává, jestli nazaretští posluchači nebyli Ježíšovým slovem vyburcováni z letargie víc, než vy „tím mým hezkým…“ A jak jednou zhodnotí všechna má kázání posluchač nejpozornější, totiž Bůh? Taky řekne „měls to hezký,“ nebo spíš: „že jsi raději nešel na ten Bohdalec!“ Na textu Bible je fascinující, k jakým nečekaným hloubkám, významům a kontextům vás na poměrně úzkém prostoru dokáže přivést. Kupříkladu dnes vykládaná pasáž v podání evangelisty Lukáše o Ježíšově kázání v Nazaretu. Lukáš přebírá starší látku už jednou zachycenou jeho předchůdcem Markem. Nepracuje však metodou dnešních kompilátorů CTRL C – CTRL V. Lukáš Markův pramen o Ježíšově kázání staví do nového světla a proměňuje ho v jakési „programové prohlášení“ nastávající Ježíšovy vlády Ducha. Často je prezentován kritický názor, že Ježíšovo božské synovství je produktem až mnohem pozdější doby, že to trvalo celá staletí, nežli se církev shodla na tom, jak a co má o Ježíši vyznávat. A přitom tady, v jediném slově, které je Lukášovi úvodem k následnému líčení průběhu Ježíšova kázání, je ukryto to, co bude napříště skutečně předmětem řady věroučných sporů o tom, kdo je Ježíš. Evangelista o Ježíši říká: „vrátil se v moci Ducha do Galileje… učil v synagogách a všichni ho velmi chválili.“ Člověk by to málem přeslechnul, šel dál k mnohem zajímavějšímu a barvitě podanému vylíčení průběhu Ježíšova kázání v nazaretské synagoze, ale tady nám evangelista v jediném slově jediného verše ukryl klíč, kterým to všechno můžeme odemknout! „Doxadzó“ – „chválit.“ Kdo si toho slova v úvodu všimnul? Co znamená, že ho všichni chválili? A co má být, tak ho chválili. Vždyť tebe taky chválíme, „že to máš hezký,“ tak proč by nechválili Ježíše, ten to musel mít hezčí než ty, diví se posluchači, a já navyklý na chválu, se divím také. No jo, ale proč evangelista v jednom sledu říká, že ho „všichni chválili,“ a potom líčí, jak ho vlečou ven a chtějí shodit ze srázu – to nemá logiku. V řeckém „doxadzó“ slyšíme „doxa“ – „sláva.“ To je termín, který je v řeckém překladu Starého zákona důsledně užívaný ve spojení s Bohem – jenom jemu náleží veškerá čest i sláva. Nikde jinde není v Novém zákoně stejný termín vyhrazený Bohu „doxadzó“ – „chválit“, spojený s Ježíšem, nežli v Lukášově úvodu líčení Ježíšova kázání v Nazaretu. A je to samotný Lukáš, který tento termín opakovaně užívá pouze ve spojení s Bohem. Viz známá vánoční proklamace andělů nad Betlémem „Sláva na výsostech Bohu,“ přičemž jsou to právě pastýři, kteří se od betlémských jeslí vrací „oslavujíce a chválíce Boha za všechno, co slyšeli a viděli.“ Když evangelista říká, že se Ježíš v moci Ducha vrací do Galileje, učí v synagogách a lidé ho chválí, nemyslí tím, že mu všichni pochvalně klepali na rameno a říkali „měl jste to hezký, pěkně jste nám to pověděl.“ Takový výklad by byl následným líčením průběhu Ježíšova kázání popřený. Lukáš nám sděluje, že v Ježíši začíná tikat jiná časomíra, než na jakou byl svět doposud zvyklý. Ježíš plný Ducha, který se vrací, aby kázal, je Vzkříšený Boží syn, který přichází ve víře těch, kdo ho vyznávají jako toho, jenž vězí v Boží slávě, je její součástí. A tento Ježíš v Boží slávě je zároveň kamenem úrazu, skandalonem, pohoršením pro ty, kteří jeho slávu, stejně jako slávu Boží, nevidí. Ježíšovo kázání v Nazaretu v podání evangelisty Lukáše je manifestem jeho víry v Krista jako v Božího syna. Tuto víru nám Lukáš svým podání zprostředkovává, dosvědčuje ji podle toho, jak o Kristu věří.

Jestli mi ještě někdy budete děkovat, že jsem to měl hezký, díky za to, ale největší díl svého uznání si nechejte pro ty, kteří nám o Kristu „hezky“ pověděli tím, že si dali tu práci, a svoji víru v Něj vepsali do Bible. My všichni, kteří jsme přišli po nich, už k tomu nemůžeme dodat nic nového, ani dalšího. Všechno totiž bylo řečeno a všechno bylo napsáno. Nám zbývá, nežli Boha chválit za všechno, co bylo slyšeno a viděno. Amen Kázání o III. neděli po Zjevení Páně v Husově sboru ve Vršovicích 26. 1. 2025

 

Můžete sledovat všechny komentáře k tomuto článku prostřednictvím kanálu RSS 2.0. Both comments and pings are currently closed.

Komentáře nejsou povoleny.